Review online kroketten maken

Een online krokettenworkshop in Coronatijd.
Sociale isolatie? Afzeggingen van leuke plannetjes? Stichting Kroket laat zich niet uit het veld slaan. In plaats van fysiek workshops te organiseren, onderwijst Wanda online de kunst van het kroketten maken. Wat een bofkont was ik, dat ik een try-out mocht mee maken! De workshop is net achter de rug, en de baksels waren zalig. Dat was althans de mening van de mede-proefpersonen, mijn kinderen en ik!

Bezorging van de spullen
Het is een heel aparte gewaarwording om online met een aantal onbekende mensen in je eigen keuken een nieuw gerecht te leren maken. Het had ook wel wat voeten in aarde. Ik zal niet alle ins- en outs van de workshop verklappen, maar het was van het begin af aan een feestje. Twee dagen van te voren werden de benodigdheden thuis bezorgt, en was er al een en ander te doen. Alles werd persoonlijk door Wanda aangeleverd, niet alleen spullen, ingrediënten en instructies, maar zelfs het keukenschort van Stichting Kroket werd er te leen bijgeleverd!

Op de kroket ingezoomd
Zoals gezegd vroeg het online gebeuren wat voorbereiding. Maar ook daarin was voor alles gezorgd. Van te voren liet Wanda per whattsapp nog weten, waar we aan moesten denken, zoals bijvoorbeeld aan een opgeladen laptop, of een huisdiervrije keuken (vanwege de haren). De workshop werd gegeven via het programma Zoom. Dat schijnt goede zaken te doen in deze Corona-tijden. Het ging heel goed, we konden Wanda goed horen en zien, en ook in de potten kijken wanneer dat nodig was. Zelf had ik mijn laptop op de verkeerde plek neergezet: ik stond vaak met mijn rug naar het beeld toe, als ik aan het aanrecht of fornuis bezig was. Dit zou ik dan ook niet aanraden, want daardoor raak je achterop.

De workshop zelf
Wanda had er een aardig tempo in, en geloof mij: er komt nog heel wat bij kijken bij dat kroketten maken. Niet alleen aan vaardigheden, maar ook werden we geëntertaind met allerlei weetjes over de kroket en haar ingrediënten. En zoals gezegd: het resultaat was om je vingers bij af te likken! Wat wel grappig is, is dat het net gaat als met een Ikea-bouwpakket van een of ander meubel: in plaats van een setje schroeven hield ik aan het eind een zakje met 10 gram meel over, waarvan ik geen flauw idee heb waar dat nu in zou moeten! Maar hé, als dat de ergste klacht is, dan mag dat geen naam hebben!

Geschikt voor iedereen boven de 12
Ik zou deze workshop aanraden aan heel Nederland, dat zich verveelt tijdens de sociale isolatie. Ik denk dat kinderen vanaf een jaar of 12 hieraan ook prima zouden kunnen meedoen, als zij tenminste enigszins begeleid kunnen worden. Hoe dit nu moet met mensen, die niet in Amsterdam wonen, en niet zo’n pakket thuisbezorgd kunnen krijgen, daarvan heb ik geen idee. Maar ik heb alle vertrouwen in de vindingrijkheid van de beste krokettenjuf ter wereld!

Wil je ook meedoen? Kijk in onze agenda om te ontdekken welke workshops in de planning staan. Of meld je hier aan.